jul 12, 2022

Generation Z: sværere at fastholde på arbejdspladsen end nogen anden generation

Det tog virkelig fart i slut 90’erne, hvor teknologien og internettet indtog verdenen! Men i den her periode kom også en ny generation til verdenen. Og i dag omtales de som den første ’fuldt digitale indfødte’ generation, generation Z. Det er altså dem, der er født i perioden 1995-2010 og i dag er i alderen 12-27 år.
Og det betyder også, at generation Z er på vej ud på arbejdsmarkedet. Men de skiller sig ud fra andre generationer. For opfylder du som leder ikke deres behov, så bliver de hurtigere utålmodige og søger videre til andet arbejde – og som det har set ud i de senere år, bliver det ikke svært for de unge i Midt- og Vestjylland.
Men som du ved, er det både utroligt ressourcetungt og tidskrævende at rekruttere – og især hvis ikke medarbejderne fastholdes, så hvordan sikrer vi det?

Hvordan skiller generation Z sig ud?

Det særlige ved generation Zs opvækst er som nævnt, at de er født ind i en verden med internet og teknologi som smartphones. De er altid online – altså 24/7! Dét at være online hele tiden betyder, at den her generation er velinformerede og på 0,5 kan blive opdateret på dagens verdenssituation.

Men på bagsiden af digitaliseringen og de sociale medier er den omtalte perfekthedskultur. For med digitaliseringen og dét at blive målt, vejet og sammenlignet på sociale medier hele tiden gør, at den her generation altid har kunne følge med i hinandens succeser, sammenligne hinanden og have højere forventninger til hinanden, samfundet og sig selv.

Og sammen med den øgede individualisering i samfundet har reaktionen været en stigende tendens af psykiske lidelser i form af angst, stress og depression.
Og derfor forventer generation Z også af sin arbejdsplads, at der er fokus på et sundt mentalt helbred hos de ansatte.

Generation Z er altså en generation, der stiller høje krav. Det er først og fremmest til dem selv i form af uddannelse og kompetencer, men også til deres fremtidige arbejdsplads, som skal være et sted, hvor de kan realisere sig selv, have det sjovt og blive anerkendt.

Generation Z’s teenagetid har været imens, der var højkonjunktur og det lagt sammen med en bred vifte af gode jobmuligheder indenfor flere brancher i region Midt- og Vestjylland gør, at den her gruppe af unge gerne sætter krav til sin arbejdsplads. Samtidig drager en stor del af de unge til storbyerne for at realisere sig selv og få en uddannelse og det betyder, at der er ekstra god grund til, at skabe interesse for de gode stillinger i de mindre byer i Midt- og Vestjylland.

Men samtidig er den her generation også bevidste om de omkostninger, der er ved et job. Generation Z var børn under Finanskrisen og har derfor måske oplevet, at en forælder mistede sit job. Derfor ønsker de også sikkerhed i jobbet.
Men det betyder også, at den her generation ved, at der ”skal være en uddannelse at falde tilbage på” eller måske rettere, at der i hvert fald altid skal være en plan B.

Gælder det så også i Midt- og Vestjylland?  Intet tyder på, at det ikke gør!

Så hvordan skal jeg lede generation Z?

Helt kort betyder det, at:

1. Du skal sikre udviklingsmuligheder for dine generation Z-ansatte. Der skal være mulighed for at ”stige i rang”, gøre karriere, tage på kurser og ikke mindst blive anerkendt for et godt stykke arbejde.

2. Du skal give plads til fleksibilitet og frihed. Det kunne være, at give mulighed for at arbejde hjemmefra sommetider eller for at have ”skæve” arbejdstider efter behov.

3. Du skal sikre fokus på dine medarbejderes mentale helbred med løbende individuelle møder, teambuilding og sikre at dine medarbejdere har værktøjer, så de kender og kan undgå symptomer på psykiske udfordringer.

Så ønsker du at ansætte en ung nyuddannet generation Z’er på din midt- og vestjyske arbejdsplads, så er de her tips, især en måde hvorpå du kan skabe det allervigtigste og mest grundlæggende – arbejdsglæde, for det er i bund og grund dét, der fastholder dine medarbejdere!

Kontakt Troels Ravn Klausen

trk@kmv.dk

Tlf. 6167 9404

Connect med mig på LinkedIn